Toespraak ter gelegenheid van het 40 jarig jublileum

Hartelijk welkom op het 40 jarig jubileum van de Haagse Harttrimvereniging.

Vanmiddag hebben een aantal van u een rondrit gemaakt in een historische tram. Deze rit was niet mogelijk geweest zonder inzet van vele vrijwilligers en deskundigen van het Haags Openbaar Vervoer Museum die met liefde en aandacht hier aan werken en  gewerkt hebben. Hierdoor blijft de tram vitaal en kan hij blijven rondrijden.

Zo is het ook met u. Door aandacht en regelmatig onderhoud blijft u gezond en kunt u nog jaren mee.

De Haagse Harttrimvereniging heeft dit in de afgelopen 40 jaar gefaciliteerd. Ontstaan op initiatief van de cardioloog van het Bronovo, Jan Oudhof  en onder stimulerende leiding  Jan Berssenbrugge verder uitgegroeid. Jan die helaas 2 jaar geleden veel te vroeg is overleden heeft de vereniging de wisselbeker geschonken voor het jaarlijkse volleybal toernooi: De Jan Berssenbrugge bokaal.

Indertijd was het nieuw dat regelmatig blijven bewegen noodzakelijk was.  Tegenwoordig is denk ik iedereen er wel van doordrogen dat bewegen moet. En wie wel eens naar de wereld draait door kijkt naar professor dr Erik  Scherder ziet dat bewegen niet alleen goed is voor hart en bloedvaten, maar ook voor de hersenen. Eigenlijk voor uw totale welzijn.

Waren we 40 jaar geleden een van de weinigen  die bewegen stimuleerde tegenwoordig zit op iedere hoek van de straat wel en fitness club en  op zondagmorgen zie je veel mensen door het bos en langs de wegen joggen.

De Haagse Hartrimvereniging is opgericht voor het sporten onder  deskundige begeleiding  van ex hartpatiënten. Tegenwoordig is het geen must om iets aan je hart te hebben gehad om lid te worden.  Iedereen kan zich aanmelden om te komen fitnessen en zaalsport  te doen. De deskundige begeleiding blijft .

Wat ook blijft zijn  het jaarlijkse volleybaltoernooi en de zomeruitjes met de traditionele haring. Behalve een vereniging waar een ieder kan sporten zij we ook een vereniging waar het sociale contact belangrijk is. Voor of na het sporten wordt aan de koffietafel menig onderwerp besproken. Ook na de jaarvergadering is er alle gelegenheid om elkaar op een andere manier te treffen.

Graag wil ik graag een toost uitbrengen en ik bedank een ieder, leden, sportleiders bestuursleden en de facilitaire dienst van Bronovo en nog vele anderen die de afgelopen 40 jaar het mogelijk hebben gemaakt dat onze vereniging heeft kunnen bestaan. Ik spreek de wens uit dat we net zoals de historische tram, dit goede spoor nog vele jaren kunnen blijven volgen en als vereniging nog Hartstikke actief zullen blijven. Proost

Paul Asselman, voorzitter